h1

“it takes less then death to kill a man”*

Juli 28, 2008

 

 

dulu. semasa tingkatan 3.
aku mula jatuh cinta. pada subjek sains.
bukan sebab cikgunya hensem.
atau selalu belanja makan.
atau selalu tak masuk kelas sebab ada ‘meeting’.
tapi kaedah ‘teaching’nya sangat menarik.
dia jadikan sains itu suatu sejarah. suatu bahasa.
suatu seni. dan suatu alam. alam kehidupan.
ertinya dia aplikasi sejarah ke dalam setiap kehidupan kami pelajar.
dan sehingga tingkatan lima.
aku sangat cemerlang dalam sains. hehe.
sehingga kini. aku aplikasikan sains ke dalam seniku**.
dan setiap kehidupanku.
maka sains itu ada dalam Islam.

 

ahad lepas. astro ada siarkan sebuah filem.
*school of life. tentang guru yang menghidupkan ajarannya di kelas.
dengan pendekatan atau kaedah unconventional.
dan turut menyisipkan erti kehidupan dalam ajarannya. kepada pelajar.

 

antara filem lain dalam kelas yang lebih kurang ialah dead poet society, emperors club, mona lisa smile, dangerous minds, to sir with love (sekadar menyebut beberapa filem yang aku suka)

 

selamat hari guru.
o’ captain my captain! carpe diem.

 

**ibn khaldun.

10 komentar

  1. sains..? gua tak into sangat. gua sain pun tak pernah sama..


  2. Salam,

    Dead Poets Society eh? Memang menarik cerita itu, tapi dah lama benar tengok hingga ingat ala kadar je. But thanks, saya memang tak ingat hari ni Hari Guru.


  3. saya dulu tak gemar subjek sains dimana saya langsung tak bejara time form 4 dan form 5. selalu lawan cikgu sampai nak bertumbuk. 2 weeks before spm, saya berjumpa dan minta maaf dgn cikgu sains dan akhirnya saya dapat credit dalam spm. macam tak percaya, tapi berkata penangan seorang guru


  4. pp:: haha. kalau macam tu, lu pakai cop mohor je lah. tak payah sain.

    cak:: ye. cerita itu memang dah lama sangat. er.. tapi awak bukan seorang yang pelupa kerana ini memang bukan hari guru yang rasmi. hahaha. hari guru rasmi 16 mei.

    marj:: mak ai. sampai nak bertumbuk. rebelnya! haha. dulu saya minat subjek tengok pada guru. kalau guru tu best, auto nya subjek itu jadik best! haha. maka, jadiklah guru yang best hatta kepada anak sendiri.. huhu.


  5. Susah gila jadi cikgu. Gua nak tukar profesyen la…


  6. Susah jadi chegu.
    Bkn sbb murid yg tidak mahu belajar, atau murid yg nakal, atau murid yg bebal.

    Tetapi dalam pjalanan mengajar itu tidak ada junction.
    Makanya,
    harussss lurusss.
    Ah,
    aku mudah bosan dgn garisan lurus!


  7. teh & yana::
    memang susah dan mencabar.. tambah lagi zaman yang urban dan serba kontemporari.. huhu.
    mungkin terletak pada sistem. jadinya terpaksa ikut sistem itu, secara vertikal sehari hari, berbulan bulan, dan bertahun tahun.. yang sama.. lurusss itu.

    kalau mahu menongkah arus, terpaksa ‘menjawab’..


  8. tahniah. sains dalam karya seni.


  9. bro denan:: ya. cuba juga.


  10. […] i think, therefore i am* 5 08 2008 **(rujuk entri ini). […]



Tinggalkan Balasan

