h1

Satu ‘Hitam’. Hitam itu ‘menawan’.

Mei 7, 2009

Ini bukannya gambar Jebon semasa Earth Day.
Ini juga bukan gambar kandid Teh Junaidah dan Sinaganaga semasa mengepak sayap di dalam kelam malam.
Ini juga bukanlah gambar kulit depan album Metallica.
Dan ini juga bukan keadaan bilik baru Pipiyapong semasa lampu belum dipasang.
Juga bukan lukisan terbaru Saharil.
Atau wajah kemek Adebayor masa kalah lawan itu hari.

Hitam ~ gelap. rahsia. misteri. sunyi. kematian. pengakhiran. kaos. kejahatan. elegan. murung. berkabung. protes.

Hitam adalah keadaan dimana ketiadaan CAHAYA. Hitam bukan warna secara figuratif, tetapi secara literalnya masih dianggap warna .

Hitam juga dapat diinterpretasi dalam pelbagai disiplin atau cabang. Autoriti, pakaian, demografi, muzik, filosofi, politik, sains, ekspresi, perlambangan dsb-nya.

Info diceduk daripada wiki. Seperti biasa.

Ok. Kita sudah boleh mula berkabung.

22 komentar

  1. First!

    Nanti-nanti je gua baca. Ha ha.


  2. Hitam itu gua. :-p


  3. hitam boleh juga kita anggap merah atau hijau atau kuning atau biru kan? haha!


  4. Danial,
    Lu memang hitam! Sebab lu adik MatJan. Ha ha. Ya, MatJan juga hitam

    Alina,
    Hari ini
    pada mana kupakai
    bebaju hitam
    di Kuala Lumpur,
    kau pun… aaa…

    “Apa barang pakai baju hitam masih dok kat KL? Naik Ipoh la weh!”


  5. addy. ya. boleh juga.

    bro. hah. apa lagi. turun lah!

    dani. apa nak jadi ni?

    sedihlah macam ni. ipoh dah macam kena darurat.


  6. Puak yang kononnya lebih bermoral dah buat warna hitam keji dan kotor. Sekarang gua kena beli baju dengan warna2 pelangi.


  7. black is the new black


  8. Semua jadi hitam, kalau cahaya dah tak ada lagi…


  9. fade to Black.


  10. dalam hitam ada partikel-partikel dosa yang tak terampun…

    eeeerrrr….


  11. kalau adebayor baca ni. mesti dia charge kau racist. hehe


  12. Alina,

    Bagiku sendiri politik adalah padang-padang yang kotor,
    lumpur-lumpur yang kotor.
    Tapi di satu saat di mana kita tidak dapat menghindari lagi,
    maka terjunlah!- Soe Hok Gie(1942-1969)


  13. Kalau kambing hitam,masuk senarai tak hehe


  14. selamat datang ke planet hitam!

    [,]

    selagi akarnya pincang begitu
    kepada buahnya, tak heran aku
    apatah lagi batangnya…malu

    biar jadi pohon tempat bersidang


  15. encek sufi. oh bisa! wujudkanlah golongan ketiga!

    ji. oh yeah!

    nizam. ya. tapi semua tempat pun sekurangnya ada sepincing titik cahaya yang berjaya menerobos masuk.

    nik. fade to white pls.

    teh. oh itu sudah pasti lama wujud. aduh.

    shahril. hahahhaahhaha.

    oh zam. saya cinta gie.

    kaklily. ahah. teringat tajuk satu lukisan bertajuk kambing hitam. 3 kambing terapung.

    imran. seperti biasa, kau pandai berinterpretasi.


  16. berkabunggg…

    demi kekalahan Chelsea?
    ha.ha.


  17. aku suka hitam yg manis-manis.😉


  18. aku suka kaler hitam.. bg aku hitam tu smart.. elegan.. misteri.. kalau pilih barang2, aku suka pilih kaler hitam.. sebab smart😛


  19. Hitam liku kehidupan… haha,

    selalu-selalu aku balik kerja jalan misti hitam,
    eh bukan hitam la, gelap…

    Oh berbeza ke… ooooo :O

    P/s: Thx sebab sudi menconteng-conteng di ‘perempuan simpanan’ aku. Harap sudi bertandang blog x seberapa aku🙂


  20. salam…
    alina, hitam tu surreal x…

    betul hitam itu menawan…
    salah keju tikus hapak…


  21. hitam itu muzik aku
    hitam itu kurus seperti aku
    hitam itu kusam seperti aku
    hitam itu gelap seperti masaku
    hitam itu malam seperti nasibku

    hitam itu emas


  22. jangan pilih jalan hitam.tp jln tar mana ada warna pelangi.



Tinggalkan Balasan

